Powrót
Z tej okazji Prezydent RP, Andrzej Duda, skierował przesłanie, zachęcając do współtworzenia akcji promującej czytelnictwo i upowszechniającej znajomość najwybitniejszych dzieł literatury polskiej. Napisał w liście:
Podczas tegorocznej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania, spotkamy się, aby wspólnie czytać “Moralność pani Dulskiej Gabrieli Zapolskiej. To wyjątkowy utwór, który piętnuje obłudę i zakłamanie. Odnajdujemy w nim komizm i gorzką ironię, mistrzowskie odmalowanie postaci i wyczucie języka, ale przede wszystkim uniwersalne przesłanie moralne, które w imię uczciwości i sprawiedliwości każe potępiać zło. Sztuka Zapolskiej wzbogaciła literaturę polską o ważną refleksję społeczną. Pojęcie „dulszczyzna” weszło na trwałe do języka potocznego i na przestrzeni epok było różnie interpretowane, stając się przedmiotem żywych dyskusji.”
Gabriela Zapolska napisała Moralność pani Dulskiej jesienią 1906 roku. Utwór bardzo szybko stał się popularny i jest uważany za jedno z najważniejszych osiągnięć twórczych pisarki. Dzieło cechuje komizm, bogactwo obserwacji obyczajowych i silna wymowa społeczna. Sztuka weszła do żelaznego repertuaru polskich teatrów, wielokrotnie ją wystawiano, zawsze z powodzeniem. Na podstawie dramatu powstały również filmy, m.in. ten z 1930 r., uznawany za pierwszy polski film dźwiękowy.
W słowniku współczesnego języka polskiego pojęcie dulszczyzna zostało wyjaśnione jako:
`zakłamana moralność drobnomieszczańska, kołtuneria ( od nazwiska tytułowej bohaterki komedii G. Zapolskiej Moralność pani Dulskiej)`
W tym roku nie przewidujemy wspólnego czytania, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by uczniowie, zwłaszcza starsi, wysłuchali fragmentów, których czytanie z pewnością będą relacjonowały różne media, a potem sięgnęli po cały utwór. Komedia Zapolskiej ma ponad sto lat, więc ukazuje życie w innych realiach, jednak sądzę, że po zapoznaniu się z nią będziecie doskonale rozumieli, czym jest współczesna dulszczyzna i kogo obecnie można by określić mianem kołtuna.
Zbliża się zakończenie roku szkolnego. Z pewnością zapamiętamy go wszyscy do końca życia, ponieważ wielu z Was przez większą jego część uczyło się zdalnie. Biblioteka szkolna pozostawała jednak otwarta - nawet wtedy, gdy zamknięte były biblioteki publiczne. Cieszę się, że w tej nadzwyczajnej sytuacji korzystaliście z jej zasobów – osobiście lub za pośrednictwem rodzeństwa, a nawet rodziców.
Życzę wszystkim, aby wakacje były piękne, słoneczne, radosne i pozwoliły wypocząć po wielu dniach zamknięcia w domach. Przebywajcie jak najwięcej na świeżym powietrzu, ale na dni gorszej pogody oraz wieczory zabierzcie ze sobą książki.
Na wakacje możecie wypożyczyć dwie, a oddać je trzeba będzie na początku września.
Tym, którzy nie mają swoich pomysłów ani ulubionych autorów, polecam pozycje z klasyki literatury dla dzieci i młodzieży. Najmłodszym - np. Lato Muminków oraz inne z cyklu opowieści o Muminkach, utwory Astrid Lindgren oraz F. H. Burnett, takie jak Mała księżniczka, Mały lord, Tajemniczy ogród. Uczniom z klas IV- VI mogą spodobać się książki przygodowe i podróżnicze, np. W 80 dni dookoła świata, Przygody Tomka Sawyera, Szatan z siódmej klasy, Pięć przygód detektywa Konopki, Niewiarygodne przygody Marka Piegusa, Pan Samochodzik i templariusze oraz inne utwory Z. Nienackiego, a także seria książek A. Szklarskiego o przygodach Tomka Wilmowskiego.
Być może niektóre z nich staną się w przyszłości Waszą lekturą uzupełniającą, podobnie jak: Ania z Zielonego Wzgórza, Bajki robotów, Ten obcy, Pajączek na rowerze, Baśniobór, Skarb Troi. Zapytajcie swoich polonistów.
Rozsądne może się okazać przeczytanie podczas wakacji jednej z najobszerniejszych lektur obowiązkowych do następnej klasy, np. Chłopcy z Placu Broni, W pustyni i w puszczy czy Hobbit ( kl. V/ VI). W trakcie roku szkolnego trzeba ją sobie będzie przypomnieć, ale to zajmie znacznie mniej czasu, a także będzie sprzyjać utrwaleniu treści utworu. Takie rozwiązanie może być dobre zwłaszcza dla przyszłych ósmoklasistów. Jeśli w siódmej klasie nie omawialiście Quo vadis czy Pana Tadeusza może warto wypożyczyć je sobie na wakacje i przeczytać bez pośpiechu.
Danuta Wrona
W związku z zbliżającym się Dniem Dziecka biblioteka szkolna proponuje książki poszerzające wiedzę o życiu dzieci w innych czasach, miejsach i kulturach, zwłaszcza ładnie wydane, barwnie ilustrowane, kilkunastostronicowe książeczki z serii Świat oczyma dziecka, m.in.:
Oczywiście nie brakuje także utworów, których bohaterami są dzieci w różnym wieku.
Z pewnością każdy z Was znajdzie dla siebie coś ciekawego do wypożyczenia na wakacje.
Wielu z Was ma swoje ukochane zwierzątko, najczęściej kotka, pieska lub chomiczka. Są również dzieci, które bardzo chciałyby mieć zwierzaka, ale z jakiegoś powodu nie mogą. Jedna i druga grupa uczniów chętnie wypożycza książki o zwierzętach lub ze zwierzęcymi bohaterami, począwszy od książeczek do nauki czytania i doskonalenia tej umiejętności, takich jak wspominana wcześniej seria Zwierzęta Oli.
W naszej bibliotece ich jest więcej, np. serie Pies na medal, Małe ZOO Lucy, Kogutek Ziutek, Wśród przyjaciół, Bajki z wiejskiego podwórka, a także te, których bohaterami są żółw Franklin, a nawet mrówki: Andy i Ferdek.
Uczniowie, którzy już sprawnie czytają, sięgają po książki nieco obszerniejsze. Do najczęściej wypożyczanych należą te z serii Zaopiekuj się mną, napianej przez Holly Web, z serii o kocie Cukierku - autorstawa Waldemara Cichonia, a także z serii Zosia i jej ZOO Amelli Cobb oraz Kto mnie przytuli Agnieszki Stelmaszyk.
Oczywiście nie wszystkie książki o zwierzętach występują w seriach. Chętnie czytane są też na przykład Pięciopsiaczki Wandy Chotomskiej, Szarka oraz Kot, który zgubił dom Ewy Nowak, Klifka, opowieść o foczce, która szukała mamy Barbary Gawryluk, Przygody jeżyka spod jabłoni Alicji Ungeheuer – Gołąb, O zajązcku Filipie, który ze strachu dokonał wielkich czynów Elżbiety Zubrzyckiej, Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca? Leszka Kołakowskiego i wiele innych.
Nieco starszym miłośnikom zwierząt, w tym koni, podobają się książki z serii: Stajnia pod Podkową, Jenny z Finmory czy Klub ratowników zwierząt.
Biblioteka poleca także pozycje z klasyki literatury, takie jak: Księga dżungli R. Kiplinga, Biały Kieł i Zew krwi J. Londona oraz nowe, bardzo ładne wydanie książki, którą również na pewno znają Wasi dziadkowie i rodzice - Lassie,wróć! To niezwykle poruszająca opowieść o tym, czego potrafi dokonać pies, by wrócić do ukochanego człowieka. Takie historie się nie starzeją, ale jeśli ktoś woli nowsze, może sięgnąć po Był sobie pies oraz O psie, który wrócił do domu.
Opowieści detektywistyczne z serii: Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai Martina Widmarka stały się wśród najmłodszych czytelników tak popularne, jak dobre szwedzkie kryminały wśród dorosłych.
Począwszy od Tajemnicy diamentów, kolejne trzymające w napięciu Tajemnice…, ilustrowane przez Helenę Willis i świetnie tłumaczone na język polski przez Barbarę Gawryluk, mają wielu wielbicieli - także w naszej szkole.
Bohaterowie serii, Lasse i Maja, są mieszkańcami małego miasteczka Valleby, gdzie dzięki swojej inteligencji pomagają miejscowemu komisarzowi policji w rozwiązywaniu trudnych zagadek.
Każdą z Tajemnic… można czytać osobno, ale najlepiej poznawać je po kolei:
Tajemnica diamentów
Tajemnica hotelu
Tajemnica cyrku
Tajemnica kawiarni
Tajemnica mumii
Tajemnica kina
Tajemnica pociągu
Tajemnica gazety
Tajemnica szkoły
Tajemnica złota
Tajemnica szafranu
Tajemnica zwierząt
Tajemnica biblioteki
Tajemnica meczu
Tajemnica kościoła
Tajemnica miłości
Tajemnica galopu
Tajemnica kempingu
Tajemnica szpitala
Tajemnica pływalni
Tajemnica urodzin
Tajemnica wyścigu
Tajemnica pożarów
Tajemnica więzienia
Tajemnica mody
Tajemnica zamku
Tajemnica srebra
Tajemnica filmu
Tajemnica detektywa
Wytłuszczone tytuły, czyli większość J, są do wypożyczenia w naszej bibliotece, a kolejne zostaną zakupione, jeśli pozwolą na to fundusze, podobnie jak kolejne części innej serii bardzo chętnie wypożyczanej przez młodych czytelników – Magiczny domek na drzewie, autorstwa Mary Pope Osborne.
Chociaż tytuł na to nie wskazuje, są to książki o charakterze edukacyjnym. Magia domku na drzewie pozwala tylko przenosić się bohaterom - Ani i Jackowi - do innych czasów, gdzie przeżywają liczne przygody, wiele się przy tym dowiadując i ucząc.
W naszej bibliotece:
Dinozaury przed zmrokiem
Rycerz o świcie
Mumie o poranku
Popołudnie z piratami
Noc z wojownikami ninja
Słońce zachodzi w mieście duchów
oraz z serii uzupełniającej Akademia Tropicieli Faktów:
Mumie i piramidy
Piraci
O innych książkach chętnie wypożyczanych przez dzieci przeczytacie w kolejnym materiale :-)
Danuta Wrona
Dla początkujących czytelników – cd.
Książeczki z serii Zwierzęta Oli zostały przypisane do poziomu trzeciego, co oznacza, że są przeznaczone dla dzieci, które znają już wszystkie litery i ćwiczą samodzielne czytanie. Każda historia z tej serii zawiera dłuższy tekst oraz krótszy - umieszczony w dymkach. Dziecko może przeczytać całość samodzielnie lub razem z inną osobą: tekst trudniejszy czyta ktoś starszy, a wypowiedzi w dymkach – dziecko. Taka lektura może być wspaniałą wspólną zabawą. Warto spróbować, zwłaszcza gdy dziecko ma jeszcze trudności z dłuższym samodzielnym czytaniem i szybko się zniechęca.
Z serii Zwierzęta Oli w bibliotece szkolnej dostępne są książeczki:
Jesteś super, chomiczku!
Nie bój się, misiu koalo!
Uciekaj, tygrysku!
Nie jesteś już sam, niedźwiadku!
Wracaj, króliczku!
Nie płacz, mały rudzielcu!
Już czytam!
to lubiana przez dzieci seria niewielkich książeczek przeznaczonych do samodzielnego czytania. Zabawne historyjki - z niesamowitymi bohaterami i ich niezwykłymi przygodami – sprawiają, że czytanie staje się prawdziwą przyjemnością. Ułatwia je duża czcionka i ubarwiają śmieszne ilustracje. Na końcu każdej książeczki znajduje się słowniczek wyjaśniający trudne wyrazy, a także kilka zadań sprawdzających rozumienie i zapamiętywanie treści.
Z serii Już czytam! w bibliotece szkolnej znajdziecie napisane przez Agnieszkę Stelmaszczyk:
Sami czytamy. Detektyw Zagadka to kolejna seria książek dla początkujących czytelników, lubiących nie tylko rozwiązywanie zagadek, ale także teksty zapisane bardzo dużymi, a nawet ogromnymi literami J
W naszej bibliotece:
Zaszyfrowana wiadomość
Tajemnica zielonej skarpetki
Przygody z duchami
Upiorna walizka
Niezwykły wynalazek pana Rozumka
Poziom 1: składam słowa
Opowiadania zawierające 150 – 200 słów, napisane krótkimi zdaniami. Duża czcionka ułatwia lekturę, a zamieszczone po bokach stron ramki służą do ćwiczenia głoskowania.
Dostępne w naszej bibliotece :
Rekin nudojad
Figle w fokarium
Awantura w śmietniku
Franek i miotła motorowa
Jonek, Jonka i Kleks
Poziom 2: składam zdania
Książki zawierają od 800 do 900 słów, nieco dłuższe zadania, a także dialogi. Słowa w ramkach uczą podziału na sylaby.
Dostępne w naszej bibliotece :
S karb Arubaby
Tytus w cyrku
W alizka pana Hanumana
Mur
Nelka i piesek Fafik
Mały skryba i wielka piramida
Thor i Loki
Parasol pana Pantalona
Poziom 3: połykam strony
Książki zawierają po 2500 – 2800 słów, a zdania są dłuższe niż w drugiej serii. Znaczenie trudniejszych wyrazów objaśnia słowniczek zamieszczony na końcu książeczki.
Dostępne w naszej bibliotece:
T ajemnica pewnej sąsiadki
N im przyjdą słonie
Szarka
Jezioro łabędzie
Edison. O wielkim wynalazcy
Drodzy czytelnicy, witajcie w drugim półroczu!
Koniec semestru to zawsze czas podsumowań, więc trochę refleksji o pracy naszej szkolnej biblioteki.
W pierwszym półroczu realizowała ona przede wszystkim zadania wynikające z przystąpienia przez szkołę do Narodowego Program Rozwoju Czytelnictwa. W okresie pandemii nie było to łatwe, ponieważ w atmosferze niepewności i niepokoju czytelnictwo – chociaż bardzo ważne – w naturalny sposób schodziło na dalszy plan.
Chcąc promować nowości i umożliwić ich wypożyczanie w zgodzie z zasadami reżimu sanitarnego, zmieniono układ księgozbioru. Naprzeciwko wejścia do biblioteki ustawiony został regał prezentujący książki zakupione w ramach Programu. Informacje o nich ukazywały się również systematycznie na gazetce ściennej na korytarzu, a także na stronie internetowej Szkoły, zwłaszcza w zakładce biblioteki.
Opublikowano tu materiały ukazujące kilkadziesiąt spośród zakupionych tytułów, podzielone na grupy tematyczne: komiksy, fantastyka, książki przygodowe, podróżnicze, detektywistyczne, biograficzne, popularnonaukowe. Tutaj zamieszczono także Regulamin, a następnie wyniki konkursu „ Z książką Ci do twarzy!”.
Biblioteka szkolna pozostawała czynna nawet wtedy, gdy publiczne zostały zamknięte. Godziny jej pracy zostały dostosowane do potrzeb uczniów i przesunięte, tak by po zdalnych lekcjach mogli z niej korzystać nawet do 17.00.
Dzięki podjętym działaniom, mimo pandemii i związanych z nią ograniczeń, udało się utrzymać kontakt czytelników z książkami i biblioteką oraz osiągnąć poziom ok. 70% wypożyczeń z I półrocza ubiegłego roku szkolnego :-)
Zakupione nowości cieszą się zainteresowaniem nie tylko uczniów, ale również nauczycieli, a także rodziców przychodzących po książki dla swoich dzieci.
W drugim półroczu starsze klasy kontynuują naukę w trybie zdalnym, zachęcam więc, by korzystać z możliwości stworzonych przez bibliotekę szkolną. Książki na Was czekają!
Danuta Wrona
Książki na ferie
Powszechnie wiadomo, że trwająca nadal pandemia spowodowała zmianę organizacji roku szkolnego tak, że ferie zimowe zaczynamy bezpośrednio po zakończeniu przerwy świątecznej. Być może nie wszyscy uświadamiają sobie, że w związku z tym od 23 grudnia przez blisko miesiąc nie będzie można korzystać z biblioteki szkolnej, a nie wiemy, czy inne będą otwarte. Dlatego zachęcam do wypożyczania książek na ferie przez najbliższe dwa tygodnie.
Spośród nowości zakupionych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa tym razem chcę zaproponować książki dla tych, którzy mają albo chcieliby mieć jakieś hobby.
Hobby, pasja, potocznie: konik – to szczególne zainteresowanie jakąś dziedziną, samodzielne i zupełnie dobrowolne :-) poszukiwanie wiedzy na jej temat, a następnie jej zgłębianie. Każdy z Was jest inny, więc też dziedziny zainteresowań mogą być różne.
Oto kilka propozycji książek, które mogą zapoczątkować bądź rozwijać czyjąś pasję:
Dla dzieci, które chcą być wyjątkowe…
Książki zakupione do biblioteki szkolnej w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa wzbogaciły nasz księgozbiór także o pozycje, które mogą zainspirować i wpłynąć na to, co będziecie chcieli robić w życiu, kim w przyszłości zostaniecie.
“ Opowieści dla dzieci, które chcą być wyjątkowe ” Bena Brooksa, to - jak dodano w podtytule - “ 100 historii kobiet i mężczyzn, którzy wyrośli ponad przeciętność ”. Każdy życiorys mieści się na jednej stronie, a druga to zapadająca w pamięć ilustracja. Jeśli ktoś będzie chciał dowiedzieć się więcej o postaci, która go zaciekawi, z pewnością znajdzie inne źródła. Warto przyjrzeć się cechom, dzięki którym wyrasta się na kogoś niezwykłego, odnaleźć w sobie te cechy i je rozwijać.
Z nowości, które również mogą zainspirować w ten sposób, polecam też książki z serii “ Kim oni są ? ”, o wybitnych naukowcach i wynalazcach oraz wielkich artystach, a także nowe wydanie historii sukcesu Roberta Lewandowskiego “ Lewy, chłopak, który zachwycił świat ”.
DW
Biblioteka zaprasza także w okresie nauki zdalnej :-)
Nasza biblioteka kolejny raz w tym roku zmienia godziny pracy, tak by lepiej dostosować się do Waszych potrzeb. W czasie zdalnego nauczania od 9 listopada 2020 będziecie mogli korzystać z zasobów biblioteki także po lekcjach, jeśli wolno będzie wychodzić z domu. Mogą także przychodzić w Waszym imieniu rodzice. Książki oddawane można także zostawiać na portierni.
Godziny pracy biblioteki szkolnej podczas nauczania zdalnego od 9 listopada 2020r. :
poniedziałek 9.30 – 15.30
wtorek 10.00 – 17.00
środa 9.30 - 15.30
czwartek 10.00 – 17.00
piątek 9.30 - 13.30
Wyniki konkursu Z książką Ci do twarzy!
Komisja w składzie:
Danuta Wrona - przewodnicząca, nauczyciel bibliotekarz
Ewa Kołtko – członek, wicedyrektor
Dorota Pacana - członek, nauczyciel przedmiotów artystycznych
Małgorzata Zielińska - członek polonista, opiekun Samorządu
Anna Stasiowska - członek, pedagog
zebrana w dniu 3.11.2020r. poddała ocenie prace zgłoszone w konkursie ogłoszonym na początku października przez naszą bibliotekę szkolną. Ponieważ wśród 42 przekazanych zdjęć niewiele wpłynęło od uczniów z starszych klas, komisja postanowiła dokonać oceny bez podziału na grupy wiekowe. Oprócz trzech nagród:
I – dla Ksawerego Gajewskiego z klasy Ia
II – dla Anny Piecuch z klasy IIb
III – dla Leny Boczoń z klasy IIIa
przyznano także dwa wyróżnienia: dla Justyny Piecuch z klasy Ia oraz Oliwii Lis z klasy IIIb.
Wyrazy uznania i podziękowania należą się jednak wszystkim, którzy przesłali prace, a także rodzicom bądź innym osobom wykonującym zdjęcia. Są naprawdę ładne i ciekawe, toteż chcemy pokazać je wszystkie w zakładce biblioteki. Prosimy więc o dosłanie wersji cyfrowych tych, którzy przekazali prace w formie tradycyjnych zdjęć, najlepiej do bibliotekarza przez dziennik elektroniczny lub do wychowawcy klasy.
Początkującym detektywom nasza biblioteka szkolna poleca kolejne części serii “ Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai” M. Wildmark i H. Williams
oraz serii o detektywie Pozytywce napisanej przez Grzegorza Kasdepke.
Starszych miłośników tajemniczych spraw i rozwiązywania zagadek mogą zainteresować książki:
Przypominam także, że 30 października mija termin przekazywania prac konkursowych, czyli utrwalonych na zdjęciach chwil, kiedy jesteście tak zaczytani, że z książką Wam naprawdę do twarzy!
Każdy może przeżyć przygodę!
Przygody przeżywają nie tylko dzieci.
Wiele książek opowiada o niesamowitych, przeważnie bardzo zabawnych, czasami trochę strasznych, lecz pouczających przygodach różnych zwierząt: domowych psów, kotów, gęsi, ale również młodych wilczków, nosorożców, kun...
Przygoda może się przytrafić pluszowemu misiowi i innym zabawkom, a nawet skarpetkom… 21 października to według kalendarza Dzień bez Skarpetek. Możecie ich dzisiaj nie nosić, ale nie możecie nie znać serii książek Justyny Bednarek o niesamowitych przygodach skarpetek! Biblioteka szkolna zaprasza :)
Konkurs promujący czytelnictwo dla uczniów MZS nr 1 w Gorlicach
Z książką Ci do twarzy!
Regulamin
Załącznik nr 1
Gorlice, …………….….
Zgłoszenie do konkursu promującego czytelnictwo organizowanego przez bibliotekę szkolną Miejskiego Zespołu Szkół nr 1
w Gorlicach
……………………………………………………………………… ucz. kl. ………
Po zapoznaniu się z Regulaminem konkursu Z książką Ci do twarzy, zgłaszam pracę konkursową, czyli moje zdjęcie podczas czytania książki wykonane zgodnie z zasadami konkursu określonymi w jego regulaminie.
Tym samym wyrażam zgodę na publikację zdjęcia na stronie internetowej szkoły oraz na gazetce biblioteki szkolnej.
………………………………...
/ podpis ucznia /
Załącznik nr 2
Gorlice, …………….….
Miejski Zespół Szkół nr 1 w Gorlicach
ul. Piękna 9
38-300 Gorlice
Zgodna na udział w konkursie, przetwarzanie danych osobowych
oraz zgoda na przetwarzanie wizerunku
Wyrażam zgodę na udział mojego dziecka ..………………………………………………………..,
ucz. kl. ...… .... w konkursie promującym czytelnictwo organizowanym przez bibliotekę szkolną MZS nr 1 w Gorlicach. Oświadczam, że znany mi jest regulamin konkursu.
Wyrażam również zgodę na przetwarzanie przez MZS nr 1 w Gorlicach danych osobowych zgodnie z przepisami Rozporządzenia ogólnego Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 oraz ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych.
Wyrażam także zgodę na przetwarzanie wizerunku dziecka zamieszczonego na zdjęciu konkursowym w przypadku jego umieszczenia na stronie internetowej szkoły oraz na gazetce biblioteki szkolnej.
..........................................…
podpis rodzica / opiekuna
Z przyjemnością informuję również, że grono czytelników naszej biblioteki powiększyło się ostatnio o 50 uczniów klas pierwszych. W tym roku również, chociaż w warunkach dostosowanych do reżimu sanitarnego, odbyło się tradycyjne pasowanie na czytelnika, poprzedzone pogadankami o zasadach korzystania z biblioteki szkolnej i obchodzenia się z książkami. Na pamiątkę uczniowie otrzymali książeczki - do czytania samodzielnego lub z rodzicami, zakładki oraz foldery informacyjne o naszej szkole.
O tym , jak ważne jest czytanie dzieciom, z dziećmi, a nawet tylko przy dzieciach (jako dobry przykład :), rodzice pierwszoklasistów mogli posłuchać podczas prelekcji nauczyciel bibliotekarza Jak i dlaczego zachęcać dzieci do czytania? podczas zebrań w dniu 21 września.
Strona 1 z 3