Powrót
Innowacja pedagogiczna
Realizacja działań innowacji pedagogicznej metodyczno – organizacyjnej przewidziana jest na trzy lata szkolne. Objęto nią uczniów klasy Ic Szkoły Podstawowej nr 1 im. ks. Stanisława Konarskiego w Gorlicach
/od roku szkolnego 2014/2015/.
Innowacja Bliskie spotkania z regionem jest oryginalnym i atrakcyjnym, a z punktu widzenia celów edukacyjnych, patriotycznych i wychowawczych, doskonałym procesem kulturowym rozpoczynającym się u progu edukacji wczesnoszkolnej. Ma pomóc zrozumieć, czym jest mała ojczyzna i dlaczego należy dbać o jej bogactwa kulturowe i dokonania przodków zamieszkujących ziemię gorlicką. Ma ukształtować przekonanie, że historia, architektura, rzemiosło, formy życia codziennego to wspólne dziedzictwo, które należy pieczołowicie kultywować, rekonstruować, szanować, na nim budować nowe wartości i dzieła. Ma również wzmocnić poczucie odpowiedzialności za poszanowanie owego dziedzictwa.
Jest realizowana podczas zajęć edukacyjnych. Pełni funkcję wspomagającą przyswajanie wiedzy i umiejętności. Jest zgodna z Podstawą programową kształcenia ogólnego – I etap edukacyjny, Programem Profilaktyki, Programem Wychowawczym oraz Koncepcją Pracy Miejskiego Zespołu Szkół nr 1 w Gorlicach.
Głównym założeniem innowacji jest intensyfikacja i atrakcyjność form organizacji zajęć edukacyjnych i metod pracy z uczniem dotyczących realizacji treści regionalnych.
Innowacja zakłada stosowanie adekwatnych do potrzeb i możliwości uczniów metod pracy, głównie ćwiczeń praktycznych i warsztatowych. Dokonano wyboru różnorodnych technik pracy: indywidualną, w parach, w grupach, oraz zespołową.
Realizacja treści regionalnych uwzględnia serie bliższych i dalszych wycieczek edukacyjnych, spotkań z twórcami kultury, specjalistami w dziedzinie etnografii, lokalnymi rzemieślnikami. Uczeń poznaje dawne zawody oraz zajęcia codzienne ludności pogórzańskiej poprzez udział w pokazach i warsztatach. Zakłada stroje pogórzańskie, te codzienne i odświętne. Poszukuje dziedzictwa kultury materialnej na terenie Gorlic i okolic. Utrwala je w formie dokumentacji fotograficznej. Zajęcia edukacyjne zawierają elementy zabaw i działań twórczych. Stwarzane sytuacje dydaktyczne skłaniają do myślenia, doświadczania, poszukiwania, skutecznego komunikowania i współpracy, służą rozwijaniu zainteresowań i kształtowaniu osobowości. W innowacji uczeń jest poszukiwaczem, badaczem i twórcą. Przyjmuje rolę artysty, rzemieślnika, fotografa i przewodnika. Za konieczne uznano włączenie w proces edukacyjny rodziców oraz placówek i instytucji wspierających kształcenie i zapewniających bodźce stymulujące aktywność poznawczą.
Choć uczestnik innowacji działa w rzeczywistości niemal wirtualnej, odległej i mało znanej z czasem osiąga sukces. Zdobywa wiedzę i umiejętności, które kształtują poczucie własnej tożsamości i pozwolą mu stać się doświadczonym kreatorem i uczestnikiem życia w regionie.
Autorka innowacji: Renata Foryś